Årets första bad och korv grillning.

15 Januari.

Vintern kommer och går här nere i Skåne, ena dagen är det -16 grader, solen skiner och nästa dag är +5, mulet med en vind som viner runt öronen och det känns som -1000. Men idag hade det lovats sol. Jag kör på en snöig väg för att plockar upp Annika, hämta lite ved hos hennes bror innan det är dags. Årets första vattengympan, 20 minuter intensivt plaskande. Sen  körde vi ner till Forsmöllan, Klippan. 
Där vi skulle testa Annikas julklapp. Vattnet stod högt i dammen. Vi följer ån för att hitta ett mysigt ställe, som vi kan hålla till vid. Där borta vid stigen ligger ett träd som nog kan ge lite skydd mot vinden. 
Nu ska det eldas! Som jag har saknat lukten av en eldstad. Kooooorv en grillad goding med lite sot och senap på. Så gott. När vi hade fikat klart gick jag en liten runda med kameran för att fånga dagens is.
Sen packar vi ihop eldgallret när den hade kallnat och vandrar tillbaka mot forsen. Istapparna på grenen följer vattnets rörelse, fram, tillbaka, fram och tillbaka. Jag blir så förvånad eller hur ska man säga?!? Att grenen klarar av denna årstid.. att den inte knäcks. Vissa träd står med fötterna i vattnet och har lyft upp kjolen en lite bit. 
Jag har fångat snön. 
Vem vågar fika med mig en dag? 
När fingrarna skriker – Kör hem. Och näsan är lika röd som Rudolf, då är det dags att vända stegen mot bilen. Men vilka sköna timmar i naturen.