Nackarpsrundan, Söderåsens nationalpark.

En solig torsdag gav jag mig iväg till Röstånga för att gå en av de få runder jag har kvar i nationalparken. Jag parkerade vid den södra ingången av parken, funderade ett tag om jag skulle ha med mig lunchen eller bara gå rundan. Ahhh… jag kör till Skärdammen och äter sen. Så på med kängorna och sen iväg. Jag följder SL och den lila leden upp för backen. Rundan är ca: 5 km lång.
Här svänger jag vänster.
Hela skogen var full av vitsippor, stora härliga mattor. Uppför, uppför och åter uppför.
Ormbunkarna är på "G".
Efter en stund så ser jag Odensjön från ovan och det gäller att hålla tungan rätt i mun. För det är låååångt ner.
Men vilken vacker utsikt det bjuds på. Himlen e blå och solen värmer gott, så jackan åkte av.
Utsiktsplatsen Odensjön.
Nu håller jag höger och SL dra på andra hållet.
En lite följeslagare på vandringen, Herr Sandjägare.
Med solen i ryggen forsätter jag att följa kanten.
Det är inte klokt så vackert när det börjar slå ut. En kulig stam.
En glittrande sista blick... för nu vänder jag ryggen mot och börjar vandra neråt.
Efter en bit så kommer jag fram till ett  nytt vägskäl,
ska jag ta den vita slingan ner till Odensjön eller fortsätta? Hmm.. jag fortsätter är väl bara typ halva rundan kvar.
 Harsyra.
 Nu börjar jag se andra träd på vandringen och det har blivit en helt annan typ av stig. Jag funderar lite på om jag kommer över på andra sidan av vägen, jag har aldrig vandrat här innan.
Skogsviol.
 Men efter en fin lite blomster backe ser jag vägen och då blir jag klok på att det var här man kunde parkera förr. Så jag skulle tydligen inte över vägen, utan bara passera den gamla parkeringen för att igen vandra in i skogen och alla kullarna.
Nu är det inte så kuperat på slingan, man följer ängen fram till Nackarpsdalen.
Här kan även långa människor komma förbi utan av böja på huvudet.
Om man väljer att hålla vänster här så kommer man till Odensjön, men den sträckan har jag vandrat innan och magen börjar göra sig hör. Jag trampar på för att komma tillbaka till bilen. Nu bär det av mot Naturum och lunch.