Skåneleden, Öresund. Skanör - Falsterbo. Del 1

Då kom vandringsdagarna i söder. Först var det tänkt att gå från Brösarp till Kåseberga. Men efter mycket koll, funderingar och planering, blev vi kloka på att det inte gick någon buss från Kåseberga, kristihimmelsfärdsdagen. Så vi tänkte om och tog Skanör – Falsterbo istället.

Denna gången tog vi bilen ner och låg på Falsterbo camping. Lite lyx får man unna sig ibland. Så måndag morgon styrde vi näsan neråt landet. Vi stannade till i Lödde och handlade lite mat och fika. När vi kom ner till Vellinge körde vi inom Majas cottage. Tog en fika innan vi körde vidare.

Väl nere så checkade vi in, reste tält och fixade till. Sen gav vi oss ut på en runda innan maten. Meningen var att man skulle följt en väg/stig en bit innan man vänder ner mot havet. Vi tog strand vägen direkt, trappa sand sand sand. Det blåste rätt så bra, vågorna rulla och vi traskade på.

När vi kom till en bryggan gick vi ut och satte oss ett tag. Men då kom smådropparna. Men lite vätska i kroppen vände vi in mot Falsterbo kyrka.

Falsterbohus.

Kyrkan är den enda medeltida byggnad kvar, från slutet på 1200- talet.

En runda inom byn innan vi vände tillbaka till campingen, klockan hade rusat iväg så det var dags med middag.

Skulpturen  Gåsatösen och Prinsessan Våg III.

Vi följde stigar genom skogen parken hela vägen hem. Parken anlades på 1800-talet för att rädda byn mot sandflykten.

Det finns upp mot 70 olika arter av buskar och träd i parken. Under vandringen genom skogen hörde vi göken och andra fåglar.

Middagen bestod av risotto, kyckling spett och ett glas vin. Det fanns en fiska kramdjur apparat i matsalen. Annika vann en Nalle. Efter maten blev det mys i tältet.

Nu följde vi inte leden Ule näbbe och upp till Fyren. Har gått där innan.